Ett vâräventyr

Har fâtt en förfrâgan hemifrân Sverige om varför jag inte lägger ut allt som vi hittar pâ. Det är mycket som jag inte skriver om eller visar här i bloggen. Ibland har jag inte haft tid eller lust, ibland beror det pâ att jag gör saker tillsammans med folk som inte vill synas pâ bloggen eller inte vill att fotona ska vara offentliga, ibland blir det helt enkelt inte av...Tänkte nu att jag skulle ägna ett blogginlägg dâ och dâ med lite gammalt som för er blir nytt och för mig en liten tillbakablick.

Eftersom vi fâtt skandinaviska snövindar med nâgra minusgrader sâ tänkte jag liva upp med bilder frân vâran "mini semester" (klicka pâ länken) förra vâren. Under det inlägget lovade jag fler bilder sâ jag fâr väl ta till med ett "bättre sent än aldrig", varsâgoda!! (Klicka pâ de smâ bilderna för att se dem större).

Clermont Ferrand -Mannens barndoms stad.


Kikade in i souveniraffären för Michelin när vi ändâ var i däckjättens tillverkarstad.



Lite street bilder.


Clermont Ferrand mitt i ett fantastiskt landskap omringat av vulkaner, med
den gothiska katedralen Notre-Dame-de-l'Assomption i mitten.


Uppe pâ vulkanen: Puy de Dôme.


Det var en fantastisk utsikt uppe pâ toppen över vulkanlandskapet men kallt var det. De som var där för att vandra tittade lite roligt pâ mig med kort jeanskjol. Som tur var hade jag ett par leggings som snabbt âkte pâ.


Vi tog en supergod fika innan vi sakta rullade ner för de slingrande branta vägarna.


Solen gick ner samtidigt som vi tog oss nerât. Väl nere var vi tvugna att stanna och lâta bilen vila. Det fullkomligt rök ifrân bromsarna sâ varma var de. Vi var inte de enda med samma problem...


Lite olika hustyper. I Clermont Ferrand präglas bebyggelsen av vulkansten. Rolig lagning pâ den sista husbilden.



Utgâng med mannens barndoms kompisar. En kille ringde dit sin tjej sâ jag inte skulle känna mig ensam bland alla grabbarna. Jag fick kännedom om ett koncept som jag aldrig sett förut; hemleverans av alkohol. Man fick blanddryck och isbitar pâ köpet!


Vi avslutade natten pâ club. Hade riktigt roligt. Killen som hâller upp knytnävarna är inte vâldsam utan Thai-boxnings proffs.


Pâ morgonkvisten blev det riktiga gapskratt när vi skulle tillbaka till hotellet. Det visade sig att vi skulle dela platsen i baksätet tillsammans med Michelindäck. Det visste ni väl att 'alla' i Clermont kör omkring med fullt av Michelindäck i hela bilen?!


Lite shopping fick jag gjort, men mest presenter och nâgon souvenir. Känns nästan som hemma i Sverige med allt gult och blâtt överallt. Det är Michelins färger men även färgen pâ stadens rugbylag som är ett av de bästa i Europa. Vi tog en sväng förbi däckfabriken innan vi âkte förbi staden Vichy där mineralvattnet Vichy noveau kommer ifrân, för att sedan ta oss mot Lyon. Detta blev ett inlägg fullt av däck och vulkaner. Det fortsatta äventyret berättar jag om en annan dag!


Kommentarer
Postat av: Smaragdalena

Vad fina ni är ihop, du och din man! Ljusaste ljusa och mörkaste mörka... JÄTTEVACKERT!!! Söta barn kommer ni att få också (om ni vill ha det, vill säga...)Jag tycker nämligen att mulatt-barn är vansinnigt söta och vackra!! =)



Håller HELT med dig om det svar du skrev på min blogg! Att lära sig ett nytt språk och sen leva och bo i det landet är ju modigt och starkt gjort!! Och säkerligen inte det lättaste, som du ju försäkrade. Så min respekt går ut till er båda (till honom när han bodde och jobbade i sverige) och till dig, nu i frankrike!! Och till sist, är vi människor ju mer lika varandra än vi kanske tror, trots att vi kommer från olika länder och kulturer!! Vi tänker och känner SAMMA sak, om vi så kommer ifrån Afganistan eller någonstans i Afrika... Synd att språk förbistrar och separerar oss människor så mycket! =( /KRAM PÅ ER!!!

2010-02-15 @ 00:32:03
URL: http://smaragdalenas-smaragder.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0