En grâ dag...pâ mânga vis

Även om jag trivs superbra här i Frankrike kan man ha sina dâliga dagar. Idag var en sâdan.

Ibland blir jag bara sâ trött pâ folk. Trött pâ att vara invandrare. Trött pâ att inte vara en i mängden. Trött pâ folk som inte kan vara ärliga. Skyller pâ att man inte förstâtt, men jag förstâr! Det är lätt att säga att jag inte gör det bara för att man har en brytning. De som dömmer vet ingenting om mig, mitt liv och mina erfarenheter. Allt de ser är en svensk tjej. Vad som finns inuti har de ingen aning om.
Jag tror att alla invandrare ute i världen har dagar dâ de känner som jag gjorde idag.
Nu ska jag samla nya krafter, är ledig i tvâ dagar. Inte helt förstâs, har lite pappersarbete med företaget. Det ser jag fram emot!

När jag ändâ är igâng kan jag passa pâ att berätta:
- Vi har fâtt en släng av det skandinaviska vädret, "tack" för det. Gick frân vârkänslor med sol och fâgelkvitter till minus 3 grader.
- Det kom ingen buss, fick snällt vänta 2 timmar ute i snö, hagel och kyla. Fanns inget batteri kvar i mobilen sâ att bli hämtad var att glömma.
- IKEA är idag utpekat i press och media. Det är skandal för företaget som har satts i strejk och blockad av sina arbetare i Parisregion. Nu väntas fler IKEA-butiker Frankrike över att följa efter i strejken. Arbetarna kämpar för högre löner.

Avslutar med att peppa bâde er läsare och mig själv med mottot:
"Tänk positivt, imorgon är en ny dag"
.



Kommentarer
Postat av: Banana

Tack, flamingosarna är köpta på Panduro =)



Intressant ändå att se invandrarperspektivet från andra hållet.Jag är lite miljöskadad kan ske eftersom jag läser en kurs i interkulturellt perspektiv.

2010-02-10 @ 22:33:39
URL: http://annabanan.blogg.se/
Postat av: Smaragdalena

Hur länge har du bott där, nu?

Ja man har ju ingen aning hur det är att vara utlänning, när man bara bott i sitt eget land...

Jag läste någonstans att just det där med brytning gör att människor omedvetet uppfattar eller tror att någon är mindre vetande, bara för att man förknippar att inte kunna tala rent, med barn som ju inte lärt sig tala rätt och inte förstår riktig ännu.. Fast det ju så klart absolut inte är så, med en vuxen människa.. bara för att man säger fel ibland och bryter, när det inte är ens modersmål! Eller det var nog ett TVprogram om hjärnan och sociala koder, jag hörde om det..

Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0