Earth Hour och sommartid

Ja, dâ var det dags att uppdatera lite dâ...
Helgen har i stort sett hitills bestâtt av jobb och âter jobb. En kollega dök aldrig upp igâr sâ det blev kris. Eftersom jag jobbar halvtid (6 timmar) sâ föll ju lotten pâ mig. "Jo dâ, klart att jag kan jobba extra" svarade jag utan att tänka när receptionisten ringde upp till min vâning. Det blev alltsâ en lördag med 12 timmar (12 1/2 exakt) spenderade pâ jobbet. Fast med 2 timmars rast ihop räknat.
Satt i bilen hem när den omtalade "Earth Hour" stunden inföll. Sâg ingen större skillnad i hushâllen och tânkte genast pâ Sverige. Där gick ni nog in för det lite mer?!
Eifeltornet och 200 andra monument i Paris var nedsläcka i alla fall...!

När jag kom hem möttes jag av en oväntad syn. Mannen hade släck varenda lampa, hihi. Ja, lite av den "ekologiska" synen har han snappat upp under sin vistelse i Sverige.
Sedan vet jag inte om det hela gjorde nâgon större skillnad för jorden, mer än att folk världen över kände en gemensam "godhet" mot vâr kära moder jord och att det kanske fâr folk att tänka efter lite.  Fast hon mâdde nog inte sâ bra när alla en timme senare tände upp alla sina lampor och div elektriska apparater pâ en och samma gâng?! Men det är bra med engagemang! Själv har man ju växt upp med en energisnâl far, sâ man har en hel del reflexer som blivit naturliga som att släcka lampan i de rum man inte vistas i, stänga av TV:n pâ strömbrytarknappen, inte spola med vatten i onödan vid dusch och disk, sortera div hushâllsopor osv. Fast detta kanske är typiskt svenska reflexer?

Här i Frankrike ser jag sâ mycket som i mina svenska ögon är helt onödigt och verkligen miljöfällor. Ok, här sorterar vi i olika tunnor. Allt utan kompost frân köket (hälsorisker pga värmen, râttor osv) men alla dessa onödiga förpackningar; ta tex en förpackning med kakor.  Pappersförpackning (kan vara inplastad) sedan en massa smâ potionsdelade pâsar inuti. Tillslut har man ju mer plast än kakor...Kanske en liten grej men mânga bäckar smâ...

Inatt ställde vi ju om klockan till sommartid. Härligt att vi gâr mot varmare tider! Fast desto mindre härligt att gâ upp imorses. För min kropp var klockan bara 4...usch. Imorgon blir jag körd sâ dâ kan jag sova längre.
Var det nâgra av er som glömt att ställa om klockan?
Nu ska jag âka pâ kalas sâ vi hörs igen imorgon!
Kram



(källa: http://www.french.xinhuanet.com/french/2009-03/29/content_847555.htm)

Kommentarer
Postat av: Ann Jeanette

Känner igen det där med att ställa upp!!!

Kristina o Jocke var här o hälsade på o var på Deli deli o käkade o drack rött vin!

Ingen som uppmanade att vi skulle släcka ner i Alingsås i alla fall.



Puss o vi hörs: Mammsen

2009-03-30 @ 01:18:34
Postat av: Lillasyster Sanna

Haha jadu mammi..de beror väl på om och hur man vill lyssna ;) Ett himla tjatande skrivande och reklamande om den där earth hour!! Vi släckte ner här hemma..satt i köket och spelade kort till stearinljusmys :) Det var faktiskt bara ett fåtal av alla här uppe på bolltorp som hade "glömt" att släcka.

Föresten -Undra om de kommer bli en babybom om "exakt"...8 månader och 29 dagar.. HAHA!! Eftersom folk nog inte vet vad man kan sysselsätta sig med UTAAAAN tv och dator.. Men vi funderade poå att ligga och kolla på laptopen -den går ju på laddat batteri. sladdlös. Sen kom vi på att alla grannar som e ute å snokar vilka som sköter sig skulle tro att vi fuska om det va skiftande "tv-ljus" här inne... HAHAAA e man fjompig eller :)

Håller helt och hållet med dig om "spar-tänket". Mycket fick man lära sig som liten och jag är faktiskt rätt stolt över att kunna se det som ren logik!! :)



Föresten! Imponerande av dig att kunna springa runt i de där skorna. Skit snygga! Men jag skulle gråta efter ca 22 meter..



Pusspuss

2009-03-30 @ 02:15:15
Postat av: Lillasyster Sanna

Haha jadu mammi..de beror väl på om och hur man vill lyssna ;) Ett himla tjatande skrivande och reklamande om den där earth hour!! Vi släckte ner här hemma..satt i köket och spelade kort till stearinljusmys :) Det var faktiskt bara ett fåtal av alla här uppe på bolltorp som hade "glömt" att släcka.

Föresten -Undra om de kommer bli en babybom om "exakt"...8 månader och 29 dagar.. HAHA!! Eftersom folk nog inte vet vad man kan sysselsätta sig med UTAAAAN tv och dator.. Men vi funderade poå att ligga och kolla på laptopen -den går ju på laddat batteri. sladdlös. Sen kom vi på att alla grannar som e ute å snokar vilka som sköter sig skulle tro att vi fuska om det va skiftande "tv-ljus" här inne... HAHAAA e man fjompig eller :)

Håller helt och hållet med dig om "spar-tänket". Mycket fick man lära sig som liten och jag är faktiskt rätt stolt över att kunna se det som ren logik!! :)



Föresten! Imponerande av dig att kunna springa runt i de där skorna. Skit snygga! Men jag skulle gråta efter ca 22 meter..



Pusspuss

2009-03-30 @ 02:16:32
Postat av: Milla

mamma -och sanna:

Ni verkar ha delade meningar där ser jag. Är ni säkra pâ att ni bor i samma stad, haha :P

Fast roligt att man upplever saker sâ olika. Min granne sa samma sak som dig mamma, och jag har samma upplevelse som dig Sanna...

mamma: Vad gott!

Sanna: Ja, vi fâr se om det blir ett barnfödarâr ;)Skit i grannar förresten, det viktigaste är ju vad NI vet att ni gör :)annars är det ju mysigt att umgâs som ni gjorde! Angânge hôgklackat, det är en vanesak med stark vilja som gäller "vill man vara fin fâr man lida pin"

2009-03-30 @ 21:09:29
URL: http://mavieenfrance.blogg.se/
Postat av: Lillasyster Sanna

ett litet tillägg bara -Arla hade tom svarta mjölkkartonger hela veckan innan :)

2009-04-01 @ 16:39:31
Postat av: Milla

Jag sâg detta! Läste tom en fransk artikel om det. Det var riktigt snyggt :)

2009-04-01 @ 19:33:30
URL: http://mavieenfrance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0