Uppdatering efter nâgra upptagna dagar

Nu var det nâgra dagar sedan jag skrev (förutom torsdagsinlägget som jag publicerat tidigare ikväll).
Har haft det fullt upp under hela min ledighet. Har inte suttit vid datorn en enda gâng sedan i torsdagskväll. Sâ detta blir ett lite längre inlägg!

Kan börja med att berätta om min "fredag den 13e" dvs en fredag med bara otur.
En massa saker gick fel pâ jobbet. Jag lyckades bla ha sönder en del av frukostservisen dâ jag snâllt skulle ställa in den i skâpet. Det kândes som allt var emot mig och jag ville bara avsluta min dag och âka hem. Till râga pâ allt missade jag bussen men det löste sig med ett telefonsamtal och en upphämtning en halv timma senare. Väntade ute i det fina men nâgot kyligare solskenet. Blev hämtad och nâgra ärenden senare hamnade vi pâ biltvätten. Dâr lyckades jag lägga i poletterna i fel dammsugarmaskin. Jag tyckte väl att munstycket var lite konstigt...den var till för vâttvättning.
Efter rätt maskin âkte vi vidare för att handla lite.

Utanför affären stog det ett stând med folk som sâlde sjukförsâkringar. Vi har den allmänna men den ger inte mycket sâ vi har kollat runt lite efter en mer kompletterande. Det lät intressant men vi ville tänka pâ det. Försäljaren avslutade med att säga att "Man vet aldrig vad som väntar bakom hörnet. Ni kan âka härifrân och bli pâkörda". Min första tanke var att det har aldrig hänt förut, sâ varför just idag? Jaa..nu var det ju klart att vi blev just pâkörda bakifrân 100 m frân affären. Som tur var blev det inget allvarligt. Bilen bakom bromsade inte när han skulle men vi fick inga skador, bara bilen. Inget allvarligt dock och killen ska betala reparationerna.
Efter det stannade vi till hos grannen. Hon bjöd mig pâ lite gott att dricka och jag fick skrattat av mig allt som hänt under dagen. Fredagen avslutades med att följa med dâ mannen skulle vara chafför i Paris ât tvâ tjejer som kom med tâget. Det skulle gâ fort men med en GPS som dog, lânga bilköer och tvâ tjejer som inte hittade till den adressen de skulle till snubblade vi i säng kl 2 av utmattning.

Lördagen var riktigt rolig! Jag âkte med grannen pâ en BIOutställning (ekologiskt) i anslutning till en av Paris fina "skogar", Le bois de Vincennes. Där fanns det allt möjligt roligt. Snygga designade möbler och lampor, mat, ost - och vinprovning, kläder och skor, roliga växter, cremer och smink, man kunde fâ massage, prova olika trâningsmaskiner  m.m.m. Jag kom hem med bla tvâ par smâ växter som inte behöver nâgon jord eller vattnas, räcker med att duscha dem lite dâ och dâ. Efter utställningen solade vi lite och promenerade bland alla fina blommor som slagit ut pâ träden. När vi skulle ta bilen hem upptäckte att vi var "inparkerade" av en stor buss och en massa bilar som stog hur som helst. Enda lösningen var att köra ut genom en gângstig. Tur att inte polisen sâg oss!

Söndagen var obokad sâ vi började dagen med att gâ pâ bio. Det har varit lâgpriskampanj lördag-mândag (3,50 E / film). Det kunde vi inte missa! Sâg Banlieue 13 ultimatum, som är nr 2 efter Banlieue 13. Filmen utspelar sig i ett extremghetto i Paris förort och det är en kamp mellan regering, polis och population i extremiteter. Jag ville mest se den dâ mannens lillebror varit statist. Dessvärre sâg man honom aldrig.  Det som är lite kul är att alla stunts görs pâ riktigt. De hoppar frân ett höghustak till ett annat och klättrar pâ höghusfasader och hoppar ner.
Efter filmen söndags-körde vi lite genom söta smâ byar innan vi hamnade pâ en annan bio. Där vi sâg en film som var betydligt mer intressant, La Vague( The wave). Det är en tysk film som baseras pâ en bok av en riktig händelse. En lärare som utövar ett fascistiskt expriment pâ sina elever under nâgra dagar. Detta för att visa hur lätt det är att manipulera. Läraren startar en rörelse med strikt dicsiplin som tillslut har bâde ett hälsningstecken, en symbol och uniform. Rörelsen blir större än han kunnat ana och det gâr över styr.
Dâ jag antar att denna filmen även visar pâ biosalongerna hemma är detta ett tips. Fast man kan vänta tills DvD:n kommer ut.
Helgen kändes lyckad fast vi inte har mycket pengar över till nöjen denna mânaden. Bjuden pâ utställning och billig bio!

Idag, dvs mândag gick vi upp tidigt för att ordna med vârat projekt. Hela dagen gick ât att betala och göra klart det sista pâ alla olika myndigheter i Cergy-Pontoise. Vi âkte klockan 9 och kom hem efter 18. Ställde ut allt som skulle till tippen, ât mat och här sitter jag nu.
En bra sak med sophämtningen här i Frankrike är att en speciell sopbil kommer en gâng i mânaden och tar hand om allt man behöver slänga. Man bara ställer ut allt pâ gatan sâ kommer de och tar allt även vitvaror och möbler. Sedan sorteras det direkt av personal pâ tippen. Vi har även trädgârds-avfallshämtning en gâng i mânaden. Jätte bra!

Oj, det här blev visst en bok....orkar inte ens kolla om jag gjort nâgra stavfel...avslutar med lite bilder frân helgen!

  le bois de vincennes 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0