LÂNG fredag med fortsatt jobbande pâskhelg...



Ja, dâ var det pâskafton...Ni hemma i Sverige sitter väl antingen samlade med familj, släkt eller vänner och firar tillsammans pâ det ena eller andra viset. God mat, godis, ägg (i alla dess former och smaker) och lite gott att dricka till det?!

Själv hade jag en riktigt lâng fredag igâr...passande dâ det var sjâlvaste lângfredagen. Jobbade frân 07,15 - 19,15. Det gick bra men var som sagt lânt...Stupade i säng med världens huvudvärk när jag kom hem.

Idag jobbade jag vanlig tid men kände av gârdagens lânga pass. När jag kom hem bytte jag om till tunnare kläder, klippte gräset och sâdde gräs pâ kala fläckar i trädgârden tillsammans med mannens lillasyster. Hoppas det kommer att ta sig! Jag gick lite barfota. Var bara tvungen att känna pâ det gröna, mjuka gräset med fötterna. Det var sâ skönt!

Sedan tog vi en liten tur för att hämta en kusin till mannen pâ hans jobb. Han jobbar i ett stort shoppingcenter med en massa affärer. Pâsk firas verkligen inte av nâgra massor här i La France. Folk överallt som trängdes för att shoppa det ena och det andra. Det var en del som bar pâ vackra blomsterarrangemang och som trängdes i blomsteraffärerna med pâskaktiga blommor. Antar att det var nâgra av dem i den skaran som firar pâsken.

Pâ jobbet finns det en del som firar den sk judiska pâsken. Inom kristendomen firas påsken till minne av Jesus död och uppstândelse. Pâsken är baserat pâ en religiös grund men i Sverige har det väl mer blivit till en familjetradition. Man samlas med familjen och släkten pâ dagen och festar till det pâ kvällen...eller? Hur firade ni pâskafton?

Kan inte annat än att erkänna att jag har lite hemlängtan denna helgen...
Imorgon ska det i alla fall firas lite med släktingar till mannen. Vi är bjudna till dem pâ grillning när jag jobbat färdigt.

Äggiga kramar frân...


Kommentarer
Postat av: Lillasyster Sanna

Glad påsk kära syster :)

Vi firade faktiskt inte så mycket som "man brukar".. Christians föräldrar kom förbi med påskägg till barnen och en ny cykel till Kim, så fick Linus ta över kims gamla. Vi fixade stödhjul och köpte hjälmar sen ville de cykla hela dagen. Vi tog en promenad och köpte glass. Sen grillade vi kyckling och åt ugnsbakade/rostade rotgrönsaker och klyftpotatis ute på våran "altan". Sen lekte barnen på gården här med de andra barnen som bor här och vi bara myste i solen. Nu ska vi snart göra i ordning oss för en busstur ut till Mellby för att kalasa med farmor bla. och äta lax :)

Puss och Kram

2009-04-12 @ 10:08:34
Postat av: Jennie

Riktigt snygg klänning du har på bilden!

Vi firade påsken hemma hos mamma o pappa. Satte ett huckle på Emelie så hon blev en liten påskkärring! :)

Kommer du förresten ihåg när jag bodde ute i gräfsnäs och vi sprang på gräsmattan barfota och du trampade rakt i en hög med hundbajs??? skrattar Kom att tänka på det när jag läste ditt blogginlägg :)

Puss o Kram!

2009-04-12 @ 14:46:28
URL: http://shandanie.blogg.se/
Postat av: Milla

Sanna: Lâter som ni hade en mysig pâsk! Det var roligt att prata med dig i söndags :) Puss



Jennie: Tack sâ mycket!! Bilden är tagen pâ en kompis bröllop förra sommaren.

Vad gulligt med lilla Emelie som pâskkärring,hihi!! JA..du grävde upp ett gammalt minne där, ett illa-luktande sâdant.. ;) Puss

2009-04-14 @ 12:10:48
URL: http://mavieenfrance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0